Logo Vlaamse Overheid en Ruimtelijke Ordening

onderzoek

Deze studie schat de haalbaarheid in van een doorrekening van verkiezingsprogramma’s op vlak van Omgevingsthema’s in Vlaanderen. Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan de te behandelen thema’s (scope), het te volgen proces en de inzet van middelen. Bij de uitwerking van de haalbaarheidsstudie is gepeild naar de verwachtingen bij de politieke partijen en het Departement Omgeving, is een inschatting van de meest aangewezen modellen gemaakt, en is de opdrachtnemer te rade geweest bij het Federaal Planbureau (DC2019), Rekening ’14 en het Planbureau voor de Leefomgeving in Nederland om van de opgedane ervaring nuttige lessen te trekken. Al de verkregen inzichten en informatie werd in een eerste interne haalbaarheidstoets samengebracht die vervolgens in een werksessie verder werden besproken en verfijnd.

Lees hier de volledige studie.

Lees het artikel dat Katleen Vermeiren van het Departement Omgeving schreef voor het tijdschrift Ruimte. 

Op 1 september 2019 trad het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen in werking.

De gemeenteraad moet soms in de loop van de aanvraagprocedure van een omgevingsvergunning, beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van een gemeenteweg.

Het decreet voorziet dat burgers niet enkel administratief beroep kunnen indienen tegen de vergunningsbeslissing, maar tegelijk (en apart) ook tegen de beslissing van de gemeenteraad. Het is daarom aangewezen dat de kleine lettertjes bij omgevingsvergunningen (eerste aanleg) deze beroepsmogelijkheden bevatten.

Daarom heeft het departement Omgeving vijf bestaande sjablonen aangevuld. Ze dragen de datum “1/11/2019”.

De tekst van het decreet houdende de gemeentewegen vindt u hier .

De sjablonen vindt u hier.

De Vlaamse overheid en het Brussels Gewest slaan de handen in elkaar om de open ruimte in het Brussels Gewest en de Vlaamse rand te behouden en te versterken, maar ook beter uit te bouwen in het licht van nieuwe uitdagingen. 

In meerdere arresten interpreteerden de Raad van State en de Raad voor Vergunningsbetwistingen de overdruk ‘landschappelijk waardevol’ in het oorspronkelijk gewestplan, op een zeer terughoudende wijze. Het oorspronkelijke gewestplanvoorschrift staat bebouwing in deze gebieden nochtans toe, mits ze de ‘schoonheid van het landschap niet in gevaar brengen’.

Artikel 94 van de Codextrein verduidelijkte dat in ‘landschappelijk waardevol agrarisch gebied’ wel bebouwing mogelijk is, op voorwaarde dat het aangevraagde landschappelijk inpasbaar is in het gebied. (artikel 5.7.1 VCRO).

Bij arrest nr. 145/2019 dd. 17 oktober 2019 heeft het Grondwettelijk Hof deze regeling vernietigd.

Het Hof treedt het standpunt dat de bestreden regeling het gewestplanvoorschrift voor ‘landschappelijk waardevol’ gebied niet wijzigt maar slechts verduidelijkt, niet bij. Het Hof spreekt de vernietiging uit op basis van een verschil in behandeling op het vlak van de inspraakmogelijkheden voor het publiek.

Het Grondwettelijk Hof oordeelt daarnaast dat de regeling voorziet in een “generieke afzwakking van het beschermingsniveau van alle « landschappelijk waardevolle agrarische gebieden », zonder onderscheid in uitbreidingen en nieuwe inplantingen en zonder grondige en gebiedsgerichte benadering te voorzien, hetgeen een aanzienlijke weerslag op het milieu kan hebben”, en dat de regeling een aanzienlijke achteruitgang van het bestaande beschermingsniveau inzake het gezond leefmilieu inhoudt. Er was volgens het Hof geen geldig motief van algemeen belang voorhanden dat de aanzienlijke achteruitgang kan verantwoorden.

Deze vernietiging heeft tot gevolg dat voor de beoordeling van, vergunningsaanvragen voor handelingen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied, moet worden teruggevallen op het oorspronkelijke gewestplanvoorschrift.

Lees het vernietigingsarrest (nr. 145/2019 van 17 oktober 2019)

 

Vorige pagina | Volgende pagina

ESPON

ESPON op deze site